Den internationella flygplatsen behövde hjälp med hanteringen av sina olika vagnar, totalt hade de 9000 olika vagnar varav 7000 var landsidovagnar och 2000 vagnar vid luftsidan. Kundens problem var att passagerare spenderade lång tid med att söka efter lediga vagnar trots att det fanns många lediga placerade i fel område. De behövde även hjälp att motverka stöld och felaktigt användande av vagnarna för att kontrollera kostnaden för underhållning av dem.
Free2Moves lösning var att installera ett nätverk av gateways över hela flygplatsen så att varje gateway täckte en zon på cirka 40-80 meter. Täckningen är så planerad att de överlappar något, vilket ökar precisionen i positionering. En del gateways som placerats nära utgångar används för att definiera no-go zoner, dvs zoner där vagnarna inte får komma in, t.ex. utgångar till busstationer och tåg-stationer.
Viktig information visualiserades med hjälp av 2Connect
Varje vagn utrustades med en sensor som indikerade vagnens position och rörelse. Med hjälp av intergrationsplattformen visualiserades koncentrationen av vagnar samt hur länge de hade varit stillastående. Även varningar om vagnsamlingsområdena var tomma eller överfulla visades det i systemet. I plattformen fanns information om vagnens identitet, ålder, hur långt den hade färdats, dess underhållshistoria och sensorns batteristatus. Med öppna API:er säkerställdes full återanvändning av kundens existerande infrastruktur.
Minskade stölder och förenkling av underhåll
Efter att vi på Free2Move hjälpt kunden med tracking och avläsning av vagnar så blev resultatet att stölderna och annat missbruk av vagnarna eliminerades. Flygplatsens passagerarservice förhöjdes och antalet vagnar som behövde brukas av passagerare reducerades genom den förbättrade utnyttjandegraden. Möjlighet fanns även att beräkna varje vagns totala restid samt varifrån schemaläggning av underhåll kunde göras. Och slutligen kunde felaktiga vagnar upptäckas tidigare.